Followers

Tuesday, 30 September 2014

Cerpen : A Thousand Years

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada yang membaca.

Cerpen : A Thousand Years


The day we met
Frozen i held my breath
Right from the start, I knew that i had find a home for my

Heart beats fast 
Colors and promises 
How to be brave? 
How can I love when I'm afraid to fall?
But watching you stand alone, All of my doubt suddenly goes away somehow.  
One step closer

"Buat kura kura. Buat kura kura." kataku, sambil mengekek gelakkan dia. Ohh well, kalau dah nama pun aku, kalau tak ganggu atau mengacau tu dah bukan aku dah rasanya. Matanya dijeling ke arahku, mulut dicebikkan. Mungkin sedikit annoy dengan kelaku aku. Ahh lantak, aku langsung tak kisah pun, seronok dapat mengacau si kura kura bertuah ni. Apa tidaknya, selepas dari itu dah dia dapat hadiah.

Ahhh.. Garangnya dia. Gumamku dalam mulut tika waktu mula kami bertemu. Itu yang mula mula keluar. Mula nya aku seronok nak mengacau si dia. kerana waktu awal kami berkenalan hanyalah di belog. membawa ke telefon, itupun sebab kami masing masing terlibat dalam aktiviti yang nak dijalankan minggu ni, dan memandangkan aku orang tempatan, jadinya aku menjadi 'GPS bergerak' untuk semua yang turut bersama dalam aktiviti ni.

*******************************************

How are you? Bagaimana keadaan nya hari ni? Bagaimana kursus kamu? Soalku.
Katanya tak begitu menyeronokkan. Ya lah, siang sampai ke malam berkursus penat.
Petang tu aku dapat panggilan. Bunyinya semacam. 
"he cheated me!" 

Aku diam, tak mampu berkata apa, walau dalam masa sama, cuba menenangkan fikiran manusia yang sedang berkecamuk ni. "Sabarlah.. Mungkin ada baiknya kita menerima sahaja perancangan yang dibuatnya. Mungkin ada baiknya juga. Katakan ianya berlaku selepas semuanya selesai, bukankah ia lebih menyakitkan?" kataku. Mudah sungguh aku berkata kata bila ianya dalam situasi orang, tapi kenapa dalam situasiku aku tidak berkata sedemikian? Aku nafikan sendiri kata kataku walau dalam masa sama aku bertegas kepadanya. 

Awak, let say hari hari matahari keluar, terang ja langit. Pastu dia plak tak rasa nak balik, dia nak stay ja di sana, dia pun tak mahu beri peluang untuk malam muncul, katanya dia tak mahu penduduk rasa sunyi kerana malam tiada lagi cahaya terang darinya. Kalau itu berlaku apa akan berlaku? 

Ehh mana mungkin itu yang jadi? 

Kenapa tidak? Soalku. 

Ya lah, kan dah tentu tentu ada siang dan malam? Tak ada siang macam mana nak ada malam? Soalnya balik. 

Ohhh kalau macam tu, awak tak boleh nak rasa sedih sebab menda ni jadi. Sebab sama macam matahari, takkan sentiasa kita nak 'terang' ja, kekadang ALLAH tu sengaja sorokkan juga matahari di hari siang sebab nak turunkan hujan, kita rasa sedih, tapi rupanya lepas tu dia hadiahkan kita matahari semula lepas hujan, sekali dengan bonus, iaitu pelangi yang indah. Awak janganlah sedih. Bila kita terima, Dia mesti ganti yang lagi baik. Kataku. 

Dia senyap.

*******************************************

Malam tu aku call dia. Ada satu cerita nak aku berikan kepadanya. 

Awak, nak dengar cerita tak? Soalku.

Cerita apa?

Awak tak cakap nak dengar cerita pun? 

Ya lah awak pun tak cakap nak cerita dekat saya cerita apa. 

Nak dengar la kiranya tu kan kan kan?

Begini ceritanya. Pada zaman Rasulullah dahulu ada satu pasangan suami isteri ni. Isteri begitu cintakan suaminya. Dan suami nya juga terlalu cintakan isterinya. Mereka inilah antara pasangan yang paling awal memeluk islam, iaitu Ummu Salamah dan Abu Salamah. Sejak awal dakwah Islam, pasangan itu begitu serasi menyatakan ke-Islaman dan keimanannya kepada kerasulan Nabi Muhammad SAW. Cinta mereka bertambah jelas matlamatnya sejelas matlamat Islam membawa rahmah kepada sekelian alam. Kebahagian jiwa mereka bertambah-tambah meskipun dihimpit tekanan oleh penduduk Quraisy yang memusuhi dakwah Islam.  Janji terpateri, mereka sanggup melalui apa sahaja ujian yang mendepan demi Islam.

Namun begitu, seperti mana kita semua tahu, selepas datangnya lima pasti tiba lima yang satu lagi, dan salah satunya ialah mati. Cinta tu akhirnya terpisah juga apabila Abu Salamah meninggal dunia. Semasa suaminya Abu Salamah radhiyallahu ‘anhu nazak akibat luka yang tidak sembuh dari  Perang Uhud, Ummu Salamah  berkata kepada Abu Salamah 

" Aku mendapat berita bahawa seorang perempuan yang ditinggal mati suaminya, kemudian  suaminya masuk syurga, isterinya juga akan masuk syurga, jika setelah itu isterinya tidak menikah lagi, dan Allah akan  mengumpulkan mereka nanti di syurga. Demikian pula jika si isteri yang meninggal, dan suaminya tidak menikah lagi  sepeninggalannya. Untuk itu, mari kita berjanji bahawa engkau tidak akan menikah lagi sepeninggalanku, dan aku berjanji untukmu untuk tidak menikah lagi sepeninggalanmu.”   Ummu Salamah berkata sedemikian sedangkan dia sedar bahawa yang akan meninggalkannya adalah Abu Salamah,   menunjukkan betapa mendalamnya cinta Ummu Salamah terhadap suaminya.   

Maka Abu Salamah berkata , “Mahukah engkau mentaati perintah ku?”  Ummu Salamah menjawab, “Selama ini aku taat kepada mu.”  

Abu Salamah berkata lagi, “ Oleh itu selepas aku mati, maka menikahlah.” Lalu dia berdoa kepada Allah ”Ya Allah, kurniakanlah kepada Ummu Salamah seorang suami yang lebih baik dariku, yang tidak akan menyusahkan dan menyakitinya.”

Dipendekkan cerita, akhirnya ALLAH mengabulkan juga doa si suami juga doa isteri. ALLAH gantikan suami yang hebat tu dengan siapa? awak tahu? 

Siapa? tanyanya. 

ALLAH gantikan Abu Salamah dengan Rasulullah. Ya Rasulullah telah menjadikan Ummi Salamah sebagai isterinya. itulah dia hebatnya kuasa ALLAH awak. Dia ganti yang lebih baik dari suaminya, bukan calang calang orang. 

Sebaik aku habis bercerita, suaranya mula berubah, mula ceria. Alhamdulillah. berguna juga cerita yang aku dapat dari ceramah tu. Syukur. walau tak banyak membantu, tapi harapnya dapat mengurangkan. ye tak? 

*******************************************

Bermula dari tarikh tu. aku dan dia semakin rapat. Kami banyak berhubung, bukan hanya dalam telefon, belog, dan beberapa medium lagi yang ada. Sampailah satu hari, aku berterus terang. 

"saya rasa hati saya dah mula suka awak. sudikah awak menjadi isteri saya?" 

Tiada jawapan pasti buat soalan yang ku utarakan waktu tu, dia hanya menyepi. Ya lah, luka baru nak sembuh dan tiba tiba aku boleh beri soalan cepu emas macam ni. Aku sambung lagi kepadanya.

"Tak apalah, saya pun tak pasti, awak pun tak pasti kan?" kita sama sama tanya ALLAH. Andai jawapannya proceed. Kita proceed, andai tidak, bermakna kita bukan untuk kita, namun, sudikah awak turut sama dengan saya 'bertanya' kepada NYA?" soalku. dan dia mengiakan. 

Daripada Jabir bin ‘Abdillah radhiallahu’ anh, dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah mengajarkan Istikharah kepada kami dalam segala urusan, sebagaimana baginda mengajar kami surah dari al-Qur’an.. Baginda bersabda:  "Jika salah seorang di antara kalian berkeinginan keras melakukan sesuatu, hendaklah dia mengerjakan solat dua rakaat yang bukan solat fardu kemudian membaca doa" 

*******************************************

Dah sampai masa ni. Awak dah bersedia. Ehh dah tok balasku. 

Kita buat percubaan sekali ya. Soalnya. 

Ohh boleh boleh. Balasku. Yang ada semua dah menunggu di tepi. Saksi semua pun sudah bersedia. 

"Aku terima nikahnya. " Maka sahlah aku menjadi seorang suami kepada seorang wanita yang begitu lama aku dambakan. Jodoh yang dipilih ALLAH. Jodoh yang dijawab di jawab di dalam doaku. Alhamdulillah, kini dia sah seorang bidadari ku. Bidadari yang dipinjamkan ALLAH buatku 'in advance'. Syukurlah, dengan sekali lafaz kami sah bergelar suami isteri. 

Moment berikutnya aku sengaja jadikan moment peribadi si dia dan aku. kami bersama masuk ke dalam bilik untuk bersolat pertama berjemaah sebelum kami keluar buat penampilan bersama sebagai suami dan isteri. Sengaja kami pilih untuk berada di dalam, apa nak takut lagi kan, dah jadi suami dan isteri, aku tak bawa dia keluar dah pun, mana ada orang yang boleh marah. Ehh. ahahah, tak adalah, kami memang sengaja inginkan sujud pertama kami sebagai suami isteri berlaku sebelum aku menyentuhnya buat pertama kalinya. Didalam ruang peribadi kami ini jugalah buat pertama kali nya juga dia buat pertama kali nya melihat air jernih itu muncul dari kelopak mataku. Bukan hanya aku syukuri menjadi insan yang bakal menjaganya, tapi kenangkan sekali aku sudahpun berubah status, status yang sepadannya mengubah aku kepada seorang yang lebih matang, malah bertanggungjawab.

I have died every day waiting for you
Darling, don't be afraid I have loved you
For a thousand years
I'll love you for a thousand more

*******************************************

"Sakit.. Sakit... ALLAH.. sakitnya.."

"Its okay dear. Hold me tight. I'll be here. I will be here with you."
Zikir Nabi Yunus ku kuatkan lagi didalam hati. Petua zikir ini salah satu cara meringankan beban si dia sewaktu bertarung. "Laa Ilahaa Anta Subhanaka Inni, Kuntum Minazzholiminn" ‘ Tidak ada tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau. Sungguh aku termasuk  orang-orang yang zalim." Permudahkanlah. Permudahkanlah Ya ALLAH..

Tepat jam 5:17. Putera kami lahir keduanya byukur. Hanya dengan izinnya sahaja dan tiadalah daya kami andai tiada izin darinya.

Terima kasih ALLAH, terima kasih kerana bukan hanya mengurniakan kami seorang permata syurgamu, bahkan menyelamatkan sekali penderitaan bidadari pinjamanmu ini dari lebih lama, syukurlah, syukurlah ya ALLAH.

 *******************************************

Cinta itu berat. Kerana di dalamnya bukan hanya terkandung perasaan kasih dan sayang, tapi sebaliknya terkandung tanggungjawab dan amanah yang sangat besar keatas insan yang memilikinya, amanah yang mana andai di mungkiri bakal menjawab dengan berat di sana nanti. Namun begitu, ia tidaklah seberat yang difikirkan andai ianya dilayari bersama dengan hati yang menjaga nya atas nama ALLAH. Tiap langkah itu adalah timbangan baik yang tidak terkira banyaknya sekiranya ia di jaga dengan baik. Walau hanya berpegangan tangan pun dosa keluar bagaikan air dari celahan tangan, bayangkan betapa besarnya apa yang ALLAH kirimkan buat insan yang menghargainya. Oleh itu hargailah ia dengan sedaya yang mungkin, kasihilah dia dengan seikhlas yang mungkin, tanganilah dia dengan sebaik yang mungkin, ajarkanlah dia dengan semampu yang mungkin. Nakhoda yang baik bukan nakhoda yang hanya bijak mengawal,yang hanya bijak perintah, tapi bila tiba satu masa, nakhoda itu juga mampu menerima pendapat dari anak kapalnya. 

Apabila ada cinta, jadikah cinta itu kawan,  jadikan cinta itu sahabat, jadikan cinta itu teman, jadikan cinta itu segala yang kita mahu dalam hidup kita. Paling penting, jadikan cinta itu tiket, jadikan ia jambatan buat mengumpul langkah mudah ke jalan syurga. Mudah mudahan beroleh barokah dalam jalan yang dipilih, jalan yang sebenarnya sudahpun ditentukan sejak dari alam sana lagi.

 *******************************************



Andai satu hari nanti aku tak ada lagi, ianya hanya jasadku. Cintaku akan terusan mekar selama lama. Nantikan daku di sana nanti. Alam selama lama yang akan menyatukan lagi cinta ku. Aku terlalu lalu lalu mencintaimu. 1Y+ and still counting~~ You will always be the ONLY ONE here, the reason why ive worked so hard to realise our dreams to be together. Only ALLAH will let us know when the time is, but please remember that eventhough our bodies were few kilometres away, but our heart never apart even a very small microns. Always put faith in ALLAH, the ONLY ONE who never treat his servent with bad things. He Knows what He is doing. Trust HIM.


And all along I believed I would find you
Time has brought your heart to me
I have loved you for a thousand years
I'll love you for a thousand more

Monday, 29 September 2014

Masam dan sejuk

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Masam da sejuk. 

Si kecil kami ni alhamdulillah. Satu menda lagi yang buat saya happy adalah dia lalu makan. Alhmdulillah la. Ini pun dah buat saya rasa happy bila jaga dia. Seronok bila dia main. Tapi bila dah habis yang dalam mulut dia akan muncul dekat kita dan nganga minta disuapkan lagi. Camtu berulang ulang sampai habis makan. 

Tapi satu perangai dia bab makanan. Bila masam sikit atau menda yang sejuk dia akan luah balik.

Macam minggu lepas saya beli ice cream. Bila dia temgok tu apa lagi dia pun minta. Elok saya bagi dia buat muka. Tak tahan gamaknya sejuk tu. Kali kedua saya bagi lagi pun dia buat muka. Kali ketiga saya nak suap dia kalih muka dia tak mahu lagi. 

Pastu singgah 7-11. Ummi request nak makan eskrim. Saya layankan saja la. Selagi mampu. (Ya la kan sebab menda boleh cari, minta bukan bukan cam ais kacang guna ais puncak eberest ka, mau kena luku la. Hihihi ) 

opss sambung balik. Haaa cita dia eskrim tu tadak juai kat 7-11 tu. Jd kami ganti ng slurpee. Masa dok layan slurpee dengan ummi. Dia dok tarik tarik bekas nak minta la. Saya slumber ja suap. Since menda tu sejuk, dia tak tutup pun mulut dia. Jadi ais tu pun jatuh sendiri dari mulut dia. Pastu kan, waaaaaaa. Opsss x sengaja abi da buli anak. Terus kena marah ng ummi. 

Ha gambar bawah pun sama. Makan menda sejuk. Buah plum. Mula tu saya ingatkan masam. Abi pun cuba gigit sikit. Skali dak. Belakon punya budak~~~

04:30AM

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

04:30AM

Pagi ni dalam sejarah. hkihkihkih.. selalunya kalau minggu biasa balik jam 5:30, entry awal saya semestinya la dekat dekat pukul 6 pagi, tapi hari ni lain macam sikit. Jam 4:30AM.

alkisahnya minggu ni saya kena terpaksa rela kerja. ada stock take minggu ni, jadinya terpaksa rela la kerja minggu ni. Cuma macam kesian la kat dedua budak tu, sorang budak beso, sorang budak kecik, dedua minggu ni kurang kasih sayang sikit sebab Abi tak dapat balik minggu ni. Tapi mujurlah, ALLAH tu Maha Mengetahui, dia tak bagi Abi balik, dia kirim Opah, Atok n Acu pergi sana temankan Ummi dan Baby di sana.

Hari Jumaat tu la, ketiganya ke sana. Abi masa tu baru baik sikit ja dari demam, tapi gagahkan juga balik sana sebab nak bersama dengan dua orang kesayangan tu. Lagi satu sebab, Opah, TOk n Acu tak ingat jalan nak ke teratak kecik kami bertiga tu. Alhamdulillah la, malam tu balik senyum ja kedua sayang saya tu. Yang Ummi tu lagi lagilah, sampai ke telinga senyum dia. ehehe.

Yang anak plak masa sampai, tak jaga, tengah dok lena baik punya. Saya tak puas hati, Abi balik anak lena? hishhhh... terus pergi tepi katil lepas tu, panggil dia. "Baby....Abi balik ni.. bangun la sayang, esok pagi abi nak balik dah.." Comei ja mata buka sebelah ja ushar Abi, lepas tu sambung tidur balik. Makanya saya panggil lagi, "Baby....". Pun sama juga, buka mata sebelah, sikit plak tu. pastu Opah masuk bilik, Opah cium dia terjaga. terus menangis tak hengat. ehehehe. marah lettew, tengah tidur kena kacau. pastu saya angkat la. masa nangis tu memula cari Ummi la, pastu lama lama mata dah buka besar, nampak Abi, tak mau pergi kat sapa dah la jawabnya budak tu. hihihi

Esoknya tu, bangun dah nak kena pergi kerja. Aduihh. malasnya nak kerja. tapi takkan nak cuti lagi kan? dah MC kemarin dahulu sebab saya kena demam teruk. Jadi tak ada pilihan lain, ke kerja jugalah saya pagi tu. Mula tu macam nak naik bus, tapi tak sampai hati pula sebab Ummi kan kena hantar, jadinya saya layankan juga la ke kerja dengan kereta. Petang balik kerja pun cam kalut kalut ja, ya la, kalau anak dengan Ummi teringat kita, kita ni lagilah, teringat muka keduanya tu.

Sampai ja, dah, tak boleh nak tinggal, mula sekali kena dukung dia. Lepas tu tak mahu letak bawah dah. Saya dah la tak solat lagi, saya letak la dekat bawah, beritahu dia saya nak pergi solat. Tak adanya dia nak dengar dah. kena dukung dia jugak. Last mengalah la, saya bawa dia jalan jalan kejap, nak bagi hilang rindu dia tu. Pusing taman seround, lepas tu bawa main dekat gelongsor. Baru leh letak balik. Boleh bagi dekat Ummi balik. Haihhh. macam macam perangai si kecil ni.



Sabar ya sayang, tak lama dah...

Buta+Pekak+Bisu=CINTA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...