Followers

Sunday, 29 April 2012

Cobaan 1 2 3 | Asam Pedas Ikan Biji Nangka + Lala Goreng Pedas

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Akhirnya. Kalau readers ingat lagi, Nadh penah sebut kan pasal pasar Penampang dekat entry ni? Nak dijadikan cerita, akhirnya tercapai juga cita-cita Nadh nak ke sana. Padahal kan, dah hampir seminggu Nadh kat area Kuala Selangor tu, tapi akhirnya sabtu juga baru Nadh sampai ke sana. Pergh memang manthop la pasar tu, makanan laut dia, memang leh wat Nadh kena histeria la. (hihi, bukan apa, banyak sgt, tergoda nak beli itu dan ini). 

Target Nadh ke sana cuma nak cari udang besor ja sebenarnya, nak cuba Rendang Udang macik tu, ramai cakap sempoi sangat, tak kan kita taknak cuba kan? Misi terlaksana, udang dah berjaya beli, tapi tak ketinggalan, cari sekali Siput lala (Ya ka ni Lala? Abg Mie kata kepah), Apa pun layan ja la. Janji ada. leh masak. :)

 "Asam Pedas Ikan Biji Nangka n Lala Goreng Pedas "

Apa lagi, jum la tengok camne nak buat. :P 

Asam Pedas Ikan Biji Nangka (resepi asal Tok Guru kat SINI)

Bahan-Bahan :
Ikan Biji Nangka 
Bendi
Daun Kesom
Sedikit serbuk lada hitam
Cili giling 
Bawang merah, 
Bawang putih 
Jus asam jawa (secawan)
Air
Garam dan gula secukup rasa

Bahan Kisar
Bawang putih , bawang merah, halia , lengkuas, belacan , kunyit hidup

Cara-Cara
1. Mula skali kita panaskan minyak , lepas tu bwang merah dan bawang putih yang dah dihiris tadi, bila dah wangi, masukkan bahan-bahan kisar,
2. Kemudian, tambah skali cili kisar dan masak sampai cili tu masak dan pecah minyak.
3. Masukkan air, ikan, bendi dan daun kesum. Bila dah mendidih, masukkan jus asam jawa tu, garam dan lada hitam. Biarkan seketika.
4. Agak semua dah masak, masukkan tomato dalam tu. Biar kejap lepas tu boleh tutup api. Dan sedia untuk dihidang. 

Lala Goreng Pedas (resepi asal Tok Guru kat SINI.)

Bahan-Bahan
Siput / Lala
Serai (2 batang diketuk)
Bawang Putih (diketuk)
Bawang Merah (hiris halus)
5 Cili kering (potong mengiring) 
Cabai melaka (4 biji)
Sos tiram
Halia (diketuk)
Sedikit air

Cara-Cara
1. Mula sekali tumiskan cili kering . Bila dah naik bau, masukkan bawang merah, bawang putih serai dan halia yang diketuk tadi. 
2, Masukkan sos tiram lepas tu masukkan cili. Lepas tu masukkan air.
3. Tutup periuk dengan penutup periuk, dan biarkan dia masak dengan api kuat. 
4. Letakkan sedikita garam , lepas tu nampak dia dah masak, Nak tau masak ka dak, nanti terbuka lah cengkerang lala tu. 
5. Hidang dan santap la. apa lagi. ehhe 

Ini aja untuk hari ni. 
Selamat mencuba ye? :) 

4 comments:

kiera'sakura said...

lain tempat lain nama Lala tue.. saya panggil Lala.. klu org kat pasar sini panggil tue Kepah ke ape ntah lupa dah, Remis yg kecik tue diorang panggil Lala..

saya suka-suka hati ubah.. yg awak panggil siput tue saya panggil Mak Lala, yg siput remis tue saya panggil anak Lala.. :p

Iffah Afeefah said...

Knp x g pntai remis

Hanif Idrus said...

Kau masak ker..dahsyat..!!!
Daily vote me for blogger of the year

Solihin Zubir said...

Aku suka makan masakan berasaskan nangka, cthnya gulai nangka or ulam nangka muda rebus..

tp, asam pedas ikan biji nangka blum pernah try..

mohon nadh sudi dtg rumah tlg masakkan.. haha.. takmau ikut resepi.. ;-p

Buta+Pekak+Bisu=CINTA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...