Followers

Monday, 30 April 2012

Cobaan 1 2 3 | Rendang Udang Macik

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Berjumpa lagi ye? Hari terakhir dalam bulan April ni. Juga mungkin entry terakhir untuk bulan ni. Syukur ke hadrat ALLAH atas kurniaannya kepada kita. Meh Nadh nak update pasal menu idaman Nadh minggu ni. Asalnya tak rasa sangat, tapi bila ada yang dok mengomen, sedap la, apa la, ciap ada yang call tanya macam mana nak buat, terasa ada sesuatu yang sempoi juga la pada lauk tu. Kena pula Nadh dah lama tingat nak pergi pasar segar tu kan, alang-alang jalan sekali la ye.

Dan last sekali bila dah siap, dah tayang untuk paparan umum, ciap ada orang ajak pergi rumah dia lagi minggu depan, pergi pasar, dia belikan, pastu masak dekat rumah dia. Hihi. Gle best aa. :P
(p/s : jgn gtau macik ye, nanti dia kembang )

Ni ha,
 "Rendang Udang Macik "

Bahan-Bahan :
Udang (ikut suka la nak saiz apa, Nadh pilih superduperbesar + sederhana je)
Santan (Nadh guna sebiji)
Cili giling (ikut suka la nak pedas macam mana, Nadh saja letak lebih, bagi ada kaler :P )
Daun Kunyit (Hiris nipis-nipis)
Asam Keping

Bahan Kisar / Blend
Serai (2 batang)
Kunyit hidup
Bawang putih
Bawang besar
Halia
Lengkuas

Cara-Cara :
1.      1.  Mula sekali, letak kuali atas dapur. Masukkan bahan-bahan kisar tu kemudian masukkan udang, asam keping, cili giling, daun kunyit dan gaul semuanya.
2.     2.  Lepas tu, letak santan (bagi hapus udang tu), gaul lagi sekali.
3.     3.  Buka api, kacau dan masak, sampai udang masak. Ikut suka la nak macam mana, tapi dah nama rendang kan, kasi la sampai kering, baru masyuk.
4.     4.  Bila rasa dah puas hati, tutup api dan sedia dihidangkan.

Selamat mencuba ye.

P/s : Lauk ni ada 2 nama. Biar kami berdua je la yang tahu apa nama kedua lauk ni kan? Ahahha :P

3 comments:

kiera'sakura said...

tetap nak Mak Lala goreng serai pedas tue jugak... hahahahaha :p

Rozuan Ismail said...

menyelerakannya rendang udang tuh.huhu

Eza Boom Boom said...

yer.. sodapp tu.. :) mekaseh share resepi kat sini ehh.

Buta+Pekak+Bisu=CINTA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...